Open hours: 8.00-18.00 Mon-Fri
Call Us Free 1 800 456 78 90

 

Ken-Levi Eikeland er proffsyklist, og avhengig av god blodsirkulasjon og optimal restitusjon for å kunne trene effektivt. I fjor testet han lymfedrenasje to ganger i uken, i et 3 ukers prøveprosjekt – resultatene lot ikke vente på seg, og Eikeland går nå til lymfedrenasje hver uke, gjennom hele året.

 

Jeg gikk fra å ligge rundt 6-7 plass på laget, til å ligge helt oppe på 1-2 plass.

Ken-Levi Eikeland – Proffsyklist

 

Jeg merket spesielt en forskjell i motbakker. Jeg gikk fra å ligge rundt 6-7 plass på laget, til å ligge helt oppe på 1-2 plass. I tillegg opplevde jeg å unngå den helt store melkesyreopphopningen under hardt arbeid. Jeg økte også min terskelwatt fra 350-370w. Terskelwatt er et tall på den kraften du maksimalt mestrer å holde i en time. Etter en terskeløkt var også restitusjonstiden merkbart forbedret. Jeg opplevde å føle meg klar for ny hardøkt ca. 11 timer etter. Kontra 23 timer som er det jeg normalt sett har trengt tidligere. Dette er selvsagt med forbehold om at man faktisk hviler når man hviler.

 

Hva fikk deg til å prøve lymfedrenasje?

Jeg ble spurt om å teste lymfedrenasje av en klinikk i Sandefjord, og søkte meg litt opp på dette. Når man trener så mye som jeg gjør, lagres det naturligvis mye avfallsstoffer i lymfebanene. Så hvorfor ikke prøve noe som fjerner dette raskere?

 

Hva var dine forventninger til behandlingen?

Håpet å få litt lettere bein, og få ut litt melkesyreopphopninger.

 

Hvordan opplevde du første behandling?

Under første behandling ligger jeg på benken og tenker som mange andre tenker: «Nok en vidundermaskin som skal gjøre underverk», men når behandlingen på ca. 1 time er ferdig og jeg setter beina på gulvet igjen, så er det som om jeg har fått et nytt sett med bein. Kjenner meg løs i muskulaturen, og får en sånn «fresh» følelse.

 

Hva er din oppfatning av at behandlingen gjør med deg?

Min oppfatning er at jeg får friere muskulatur og at blodet kommer lettere frem til musklene. Jeg restituerer raskere, har mer energi på økten rett etter behandling. Det er også mye lettere å tåle smerte på trening.

 

Hvordan har resultatene dine endret seg?

Jeg syns faktisk denne behandlingen var så bra, at jeg valgte å teste ut dette om det virkelig hadde effekt. Før jeg begynte med en 3-ukers behandling, tok jeg en vo2-max test, der jeg testet 72 i vo2-max. Deretter fulgte 2-3 behandlinger, 3 uker på rad, før jeg tok en ny test. Der testet jeg rett over 80! Dette fortalte meg at jeg med Eximiabehandlinger kunne trene flere harde økter i uka enn det jeg kunne før, noe som gir meg en boost på vo2-max opptaket og terskelwatt. I tillegg var jeg fortsatt i balanse når det gjelder restitusjon. Fantastisk!

 

Hvordan har lymfedrenasje endret din hverdag?

Lymfedrenasje gjør treningshverdagen annerledes. Jeg kan trene mer, oftere hardt, og samtidig restituerer jeg raskere. Slik tåler jeg høyere belastning over tid, og jeg blir bare bedre og bedre utover i etappeløp på sykkelen.

 

Hvem vil du anbefale lymfedrenasje til?

Kunne jeg sagt alle hadde jeg gjort det, men spesielt idrettsutøvere, de som vil ha fremgang på trening, de som vil ned i vekt og sliter med ømme og vonde muskler. Dette kan jo brukes på hele kroppen. Vi har jo utallige lymfebaner, og lymfesystemet trenger å dreneres i blant. Med tanke på hvor mye avfallsstoffer vi har i kroppen, all maten vi spiser, ting vi drikker, og det vi puster inn legger seg som avfallsstoffer og gjør det tyngre for kroppen å skille det ut. Så dette gjør at vi får mindre energi til trening og fysisk aktivitet etter jobb og skole..,

 

Leave a reply